Bekken(bodem) therapie

De helft van de vrouwen heeft tijdens of na haar zwangerschap last van klachten rond haar bekken. In het verleden werden deze klachten aangeduid als bekkeninstabiliteit.

Liever wordt gesproken over bekkengordelpijn of bekkenpijn. Deze pijn ontstaat wanneer de krachten tussen de romp en de benen niet goed door het bekken kunnen worden opgevangen en doorgegeven.

Het bekken bestaat uit 3 botstukken, een heiligbeen achter en in het midden 2 darmbeenderen. De verbinding tussen het heiligbeen en het darmbeen wordt het SI-gewricht genoemd.Bekkengordelpijn is in veruit de meeste gevallen goed te behandelen door middel van specifieke oefeningen en het in balans brengen van belasting en belastbaarheid.

De oorzaak van bekken- of lage rugpijn is een combinatie van verschillende factoren. Enkele van deze factoren zijn: een voorgeschiedenis met lage rugpijn, hormonale veranderingen tijdens de zwangerschap, leeftijd ( vrouwen die op latere leeftijd kinderen krijgen), hypermobiliteit, sportverleden (lenigheid) of slechte lichamelijke conditie.

Om het bekken stevig te maken is een goede spierwerking noodzakelijk. Op het moment van hevige klachten is rust nodig. Bij te lange rust gaan spierkracht en uithoudingsvermogen achteruit waardoor het bekken minder belastbaar wordt en de klachten terug kunnen komen.

Activiteiten die moeilijk zijn:bekken_01

• langere tijd staan, zitten
  • lopen, traplopen
  • omdraaien in bed, vrijen
  • in en uit de auto stappen
  • stofzuigen, strijken, afwassen, koken
  • een kind verzorgen

• symmetrie bekken herstellen
  • rompspieren versterken
  • bekken leren stabiliseren tijdens dagelijks bewegingen
  • in en uit de auto stappen
  • voorbereiden op bevalling en de periode daarna

Tips

• beweeg zo gewoon mogelijk
  • houdt de knieën uit elkaar bij het zitten
  • sta op twee benen met de knieën los
  • probeer 3x daags 15 minuten in kleermakerszit te zitten
  • loop met stevige passen en draai hierbij met je schouders
  • leer peuters mee te springen als u ze optilt
[bron: Spine and Joint Centre Rotterdam]

Bekkenbodemtherapie

De bekkenbodemtherapeut richt zich op mensen of patiënten met problemen in het gehele gebied van lage rug en bekken, buik en bekkenbodem. Het gaat daarbij niet alleen om vrouwen, maar ook om mannen en kinderen. De bekkenbodem is een spierlaag onder in het bekken, die de buikorganen draagt, zorgt voor het openen en sluiten van de bekkenuitgang en bijdraagt aan de stabiliteit van het bekken. De bekkenbodemspieren werken nauw samen met de buik- en rugspieren en hebben een belangrijke functie in het dagelijks bewegen en bij het voorkómen van rug- en bekkenpijn. Een verstoorde functie kan zich ook op andere manieren uiten. Denk aan ongewild verlies van urine en/of ontlasting. Een niet te onderdrukken aandrang om te plassen of ontlasten of veel te vaak naar het toilet moeten. Pijn in de onderbuik, in de bekkenbodem of bij het stuitje of schaambeen. Verzakkingen van de blaas, baarmoeder of darmen. Ook seksuele problemen kunnen samenhangen met niet goed functionerende spieren.

De problemen ontstaan vaak uit onwetendheid, of door een verkeerde manier van plassen of ontlasten, soms na blaasontstekingen, na een buik- of prostaatoperatie of zij hangen samen met zwangerschap of bevalling.

Uw fysiotherapie:

• geeft u een goede voorlichting op weg naar het opheffen van de klachten
  • streeft naar verbetering van de spierfuncties
  • begeleidt u naar optimalisering van het houdings en bewegingsgedrag in de dagelijkse situaties
  • zorgt voor het herstel van het zelfvertrouwen
[bron: www.fysiotherapie.nl]