Dry-needling

Fysiotherapiepraktijk Kruithof Fysio aan de Vissersburen in Lemmer heeft sinds kort haar behandel mogelijkheden uitgebreid met het behandelen van myofasciale triggerpoints door middel van dry-needling. Begin september is Alco Kruithof geslaagd voor het afsluitende examen Triggerpoint Dry Needling.

De cursus werd georganiseerd door myofasciale Pijn Seminars Groningen in samenwerking met Myopain Seminars Bethesda, MD USA. Er zijn op dit moment nog maar een beperkt aantal fysiotherapeuten in Nederland die deze opleiding met goed gevolg hebben afgerond.

Een triggerpoint is een zeer pijnlijke plek in de buik van een spier ongeveer ter grootte van een tarwekorrel. Deze plek is bij druk pijnlijker dan zijn omgeving en kan bij druk een karakteristieke uitstralingspijn geven. Een triggerpoint veroorzaakt een veranderde spierfunctie met zenuwpijn, spierpijn, fibromyalgie,chronische vermoeidheid, koude handen/voeten, hoofdpijn als gevolg.

Mogelijke oorzaken zijn:(sport)blessure, ongeval, chronische overbelasting(bv. computerwerk), langdurig in ongunstige houdingen werken, stress en slechte voeding. Deze factoren kunnen een lokaal zuurstof tekort in de spieren veroorzaken.

Bij dry-needling worden er doorgaans sneller resultaten geboekt dan met de manuele technieken en gewone fysiotherapie. Het is de bedoeling dat het triggerpoint gedeactiveerd wordt door het triggerpoint aan te prikken met een acupunctuurnaaldje. Hierdoor worden de strakkere spierstrengen ontspannen,waardoor; de pijn lokaal in het uitstralingsgebied afneemt, de bewegingen weer makkelijker plaatsvinden en de kracht in de spier weer toeneemt.