Medical taping

Medical Taping Concept

De basis van het MTC wordt in de jaren zeventig gelegd in Japan en Korea. Hier werden destijds tapemethodes ontwikkeld vanuit de gedachte dat beweging en spieractiviteit essentieel is om gezondheid te behouden of te herstellen.

De achtergrond gedachte is, dat spieren niet alleen nodig zijn voor beweging maar daarnaast ook bepalend zijn voor bijvoorbeeld bloed- en lymfecirculatie en de lichaamstemperatuur. Als spieren niet goed functioneren, kan dat dus een scala van klachten en aandoeningen geven.

Voortbouwend op deze gedachte, werden er diverse elastische tapesoorten ontwikkeld die de spieren in hun functie kan ondersteunen, zonder daarbij een beweging te beperken.

De liftende werking van tape geeft onmiddellijk drukvermindering, waardoor de bloedcirculatie en de lymfeafvoer weer worden hersteld. De druk op de pijnreceptoren neemt af, de ervaren pijn vermindert onmiddellijk. Automatisch maakt dat een meer fysiologisch bewegingspatroon mogelijk.

De antiallergische, ventilerende en huidvriendelijke eigenschappen van Medical tape, zorgen ervoor dat de tape langere tijd achter elkaar gedragen kan worden. Er is zo een 24 – uur per dag behandeling mogelijk, waardoor het herstel na weefseltrauma veel sneller kan verlopen.

medical_01Samenvattend zijn de effecten van Medical taping :

• Spierfunctie verbeteren door tonusregulatie
  • Belemmeringen in bloedcirculatie en lymfeafvoer opheffen
  • Pijndemping
  • Ondersteunen gewrichtsfunctie door:
    • stimuleren proprioceptie
    • correcties van de bewegingsrichting
    • vergroten van de stabiliteit
    • neuro-reflectoire beïnvloeding

Indicaties voor Medical taping zijn:

• spierklachten
  • peesontstekingen