Shockwave therapie

Beproefde doeltreffendheid van de shockwaves

Behoort u tot de talloze patiënten met chronische pijnklachten? Heeft u al het mogelijke geprobeerd om ervan verlost te raken? Injecties, medicatie, fysiotherapie, relaxatiemethodes, enz. Keerde uw pijn ook altijd na korte tijd terug, vaak erger dan voordien? Diverse wetenschappelijke studies tonen aan dat shockwave therapie vaak erg goede resultaten geeft. Chronische pijn wordt veelal veroorzaakt door ontstekingen en/of verkalkingen van een spier, pees of slijmbeurs. Ook verkrampte spieren of spierknopen (trigger points) kunnen veel pijn veroorzaken. Eerder noodzaak dan luxe: Extracorporeal Shockwave Therapie (ESWT) wordt beschouwd als één van de meest innoverende ontwikkelingen in de recente pijnbehandeling van het bewegingsapparaat In tegenstelling tot conventionele behandelings- methodes kan met shockwave therapie de oorzaak vande pijn rechtstreeks bij de oorsprong worden bestreden. Zonder medicatie of chirurgie. Succesvolle resultaten worden reeds bereikt na enkele behandelingssessies.

Heeft u één van deze klachten?

• Schouderpijn met beperkte bewegelijkheid
  • Chronische elleboogpijn (tennis-, golferselleboog)
  • Pijn aan de knieschijf
  • Chronische pijn aan de achillespees
  • Hielpijn
  • Chronische nek-, schouder- of rugpijn en –spanning
  • Andere vormen van pees- of slijmbeursontstekingen

Hoe werkt ESWT precies?

Allereerst lokaliseert de fysiotherapeut of arts het pijngebied door palpatie op basis van de indicaties van de pijn door de patiënt. Nadat de bron van de pijn en het pijngebied zijn geïdentificeerd, wordt het pijngebied blootgesteld aan korte shockwave-impulsen.

Deze hoogenergetische akoestische impulsen verbeteren de stofwisseling in het pijngebied en de bloedcirculatie. Ze stimuleren op die manier het aanwezige herstelmechanismen van het lichaam. Met andere woorden, ESWT heeft alles te maken met het activeren van de eigen genezingskracht van het lichaam.

Voordelen van de Shockwave Therapie

• Behandeling zonder geneesmiddelen of chirurgie
  • Kortdurende behandeling (5 tot 10 minuten per sessie)
  • Uitstekend therapiesucces na slechts 2 tot 4 behandelingen
  • Behandeling van de oorzaken in plaats van de symptomen
  • Pijnverzachting en herstel van de volledige mobiliteit na enkele dagen
  • Weinig bijwerkingen. Wel kan direct na de behandeling een lichte roodheid of zwelling ontstaan
  • Dankzij Shockwave Therapie kan een injectie of zelfs een operatie overbodig blijken.
[bron: www.shockwavenet.nl]